maandag 28 april 2014

zaden mengen met vermicompost en zand

Zaaien van kleine zaden

Verschillende gewassen hebben erg kleine zaden. De zaden van sla of bijvoorbeeld de prei zijn zo klein, dat ik ze maar met moeite met mijn dikke vingers op dan pakken.
Toen ik dergelijke zaadjes wilde zaaien in een zaaibed in de buurtmoestuin gebeurde het mij daarom, dat ik vaak zaadjes liet vallen, of te veel zaadjes te dicht bij elkaar plantte.

Nu had ik al eerder de tip gelezen, dat het mogelijk is, de kleinere zaden te vermengen met wat zand. Hierdoor is de kans al kleiner, dat veel zaden te dicht bij elkaar komen.
Het zand, dat ik gebruikte, was ook al goed vochtig, en dat zal erbij helpen de zaden te laten ontkiemen.

Om wat extra voeding mee te geven aan de nieuwe planten in de moestuin, heb ik ook wat vermicompost, de compost uit de wormenbak, aan het mengsel toegevoegd.

Zodoende heb ik de biologische zaden van broccoli, sla en prei gemengd met zand en wormencompost. De enkele worm die meekwam met de compost heb ik 'meegezaaid' in onze moestuin, zodat het goede werk kan worden voortgezet in de grond van de moestuin.




Nu kijken wat het effect zal zijn in onze buurtmoestuin.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten