dinsdag 11 februari 2014

Wormenbak winter-proof

Een geisoleerd Vermicompost systeem



Omdat er in de schuur helaas geen ruimte meer was, voor de wormenbak. En het toch wel koud leek te worden, heb ik mijn dhz-wormenbak ingepakt met isolatiemateriaal.

Het is nog een beetje een 'houtje-touwtje' oplossing, maar het werkt wel.
Die paar dagen dat het wel echt vroor, is de bak van binnen goed op temperatuur gebleven. 
Een echte winter-proef hebben we dit jaar niet gehad, dus of het zo langdurige kou weerstaat, moet nog blijken.


Mijn wormenbak is een stapelbak-systeem, dat ik zelf maakte van plastic stapelboxen. Het werkt op zich goed, hoewel het op- en af stapelen uiteindelijk vervelend wordt. Zal in de toekomst ook een ander systeem gaan uitproberen.
Maar voor nu werkt het goed.




Om de kou van onder te stoppen, heb ik een stuk oud mdf op een paar klossen gelegd. Daarop heb ik een stuk isolatiemateriaal van Hennep gelegd. Dat had ik nog over van een tussenmuurtje dat ik laatst maakte. Erg fijn materiaal, als je een natuurlijk alternatief voor Rockwool zoekt.
De isolatieplaten kocht ik bij Eco-logisch in Amsterdam.

bodem isolatie van Hennep


Vervolgens daar weer een plaatje mdf op, zodat de stapelbakken stabiel staan.

stabiele basis voor wormenbak
Hierop kwam de toren van stapelboxen, met onderop de lekbak, waarin het wormenpercolaat (wormenthee) wordt opgevangen. Nadeel van mijn systeem, is dat er nog geen kraantje op zit. Om het vocht te verwijderen, moet ik steeds de boxen af stapelen. 

stapelboxen met wormen
Het geheel heb ik vervolgens met twee delen Hennep wand isolatie ingepakt. Hennep is een natuurlijk materiaal en zal dus na enige tijd wel vergaan, als het zo in contact is met de buitenlucht. Maar voor nu gaat dat goed. Ben benieuwd hoe lang het buiten in tact blijft.

ingepakt met hennep
Om het enigszins te beschermen, heb ik de hennep met dekens en een stuk rubberen dakisolatie af gedekt. Dat had ik nog over van een reparatie aan een schuurdak.

beschermen tegen de regen


Zoals je ziet heb ik hier wat resten van het isolatie materiaal boven in de bak gedaan. Het leek mij een goede bedding voor de wormen, warm en droog materiaal. Maar ik heb het weer verwijderd, omdat het behandeld is met Soda (als brandvertrager) en wormen kunnen niet goed tegen zout. Dus niet aan te raden het in de wormenbak te gebruiken!

Uiteindelijk de deksel erop en het geheel goed afgedekt tegen regenwater met een zeiltje. 

Om te zorgen dat er nog wel lucht verplaatsing is, heb ik tussen de isolatie en de plastic bakken wat latten geplaatst om wat vrije ruimte te creeeren.