donderdag 20 februari 2014

Proef met tarwegras, bemesten met wormenthee en bokashi juice. Deel 1.

Groeit tarwegras beter met wormenpercolaat of Bokashi juice?

 

Tarwegrassap

Al sinds enige tijd laat ik thuis tarwe kiemen, om van het gras tarwegrassap te maken. Tarwegrassap, zo zegt men, is erg gezond en om die reden ben ik begonnen met het drinken van het tarwegrassap.
Je moet even wennen aan de smaak (heel rauw en een beetje zoet (als zoethout)), maar zelf merk ik dat ik vrij direct na het drinken, mij fitter en helderder voel.

Om de kiemen meer voedingsstoffen te geven, ben ik al vrij snel begonnen om de kiemen bij te mesten met het vocht uit de wormenbak en ook het vocht dat ik aftap van mijn Bokashi emmer.
In beide vloeistoffen zitten micro organismen. Bij de Bokashi noemen ze dat de Effectieve Micro-organismen (of EM). Deze helpen de weerstand van de planten versterken en scheiden voedingstoffen uit, die bruikbaar zijn voor de nieuwe kiemen.

Nu wil ik weten, of het daadwerkelijk voor een betere groei zorgt en daarom ben ik een kleine proef begonnen.

De proef

van links naar rechts: Wormenpercolaat, bokashi en alleen water
In drie bakjes heb ik dezelfde hoeveelheid ontkiemde tarwe korrels gedaan. In biologische pot aarde.
Het ene bakje zal ik besproeien met water, waar 1% wormen percolaat is toegevoegd. Het tweede bakje zal worden besproeid met water, waar 1 % Bokashi sap is toegevoegde. En het derde bakje zal met alleen water worden besproeid.






Bokashi emmer, vloeistof gemengd 1:100 met water

De drie bakjes worden nog een een hele dag in het donker gelaten, totdat de kiemen steeltjes van circa 2 centimeter hebben gekregen.
De steeltjes zijn dan nog wit.
Dan pas worden de bakjes in het zonlicht geplaatst.

Tot dan toe zijn er geen opmerkelijke verschillen te ontdekken bij de drie bakjes.






Ook je eigen tarwegras kweken? Hier vind je een korte uitleg.