zaterdag 2 augustus 2014

Avocado pit laten kiemen in de wormenbak

Zaden en pitten ontkiemen gemakkelijk in de wormencompost

 



Al in een eerder artikel schreef ik er over dat de zaden van meerdere planten gemakkelijk tot ontkiemen komen in de wormencompost. Zo groeien er nu op meerdere plekken in de buurtmoestuin tomatenplantjes die uit de zaden in de compost zijn opgekomen.
Geen probleem als je van tomaten houdt, en zo niet, zijn ze makkelijk genoeg weer uit de tuin verwijderd.

Zo heb ik ook, bij wijze van experiment, enkele avocado pitten in de wormencompost gedaan. Om te zien of deze zouden gaan kiemen. En dat bleek ook het geval te zijn.
Ze hebben er wel enige tijd over gedaan (ik schat een maand of 2), maar veel moeite kost het niet. De wormenbak is een vochtige warme omgeving, ideaal voor de pit om wortel te schieten.

Eerder had ik wel eens geprobeerd een avocado pit te laten kiemen. Met sateh-prikkers erin, boven een glaasje water hangend, zou de pit ook na enige tijd wortel moeten schieten. Echter, vergeet ik dan tijdig het water bij te vullen, of is het geduld op een gegeven moment op en wordt het experiment gestaakt.

Nu heb ik thuis drie avocado plantjes groeien, zonder daar enige moeite voor gedaan te hebben.

Nadat de avocado pitten een goede wortel gevormd hadden, heb ik deze in een kweekbakje geplant, in pure wormencompost. Daarna heeft het nog altijd ruim een maand geduurd voordat de plant werkelijk ging groeien.
Nadat de eerste blaadjes boven de compost uitkwamen gaat het hard. De jonge boom groeit snel en de stam wordt snel steviger.

Een mooie boom voor binnen, of als het weer zo blijft misschien zelfs voor buiten :)



Geen opmerkingen:

Een reactie posten