zaterdag 1 maart 2014

Proef met tarwegras, bemesten met wormenthee en bokashi juice. Deel 4 - final

 

Vermicompost laat tarwegras sneller groeien

tarwegras aan het einde van de proef

 

 

Resultaat van mijn eerste proef met het gebruik van organische bemesting van tarwegras met wormenthee en bokashi juice.

 

 

 

 De proef op de som.

 

Al enige tijd kweek ik thuis tarwegras, om daar het vitamine-rijke tarwegrassap uit te persen en te drinken. In artikelen op het internet, las ik dat je dat kunt bemesten met wormen percolaat (het vocht uit de wormen compost bak) voor betere groei en omdat ik zelf een wormenbak gebouwd had, ben ik dat gaan gebruiken.
Maar is het ook echt zo? Vroeg ik mij af.
Om hier achter te komen ben ik met een kleine proef begonnen.
Vandaag, bij het oogsten van het tarwegras uit de proef, was ik toch wel erg verrast over het grote verschil tussen de drie bakken uit de test (bemest met wormencompost, met bokashi juice en zonder bemesting).

n.b. de test heeft geen wetenschappelijke waarde en is geheel voor mijn eigen interesse gedaan.  


Wormenpercolaat

Het is met het oog ook al redelijk te zien, dat het tarwegras met wormencompost het meest gegroeid is.

Oogst tarwegras zonder bemesting
Maar na het afknippen van het groene 'goud', en het gewogen te hebben, was het wel erg duidelijk dat het gras dat groeide uit de tarwekorrels in het bakje dat bemest werd met de wormen compost, groter is geworden.

Aan het begin van de proef, heb ik 3 maal dezelfde hoeveelheid ontkiemde tarwekorrels in een kweekbak geplant in potaarde.

Het tarwe in een bak werd besproeid met leidingwater.
De twee andere bakken heb ik besproeid met water, waar ik extra voeding in heb gedaan.
oogst tarwegras bemest met Bokashi 'compost'
Een kreeg 1 % wormenthee, de ander 1 % Bokashi juice door het water gemengd.

Al snel bleek dat het gras, dat bemest werd, sneller groeide.

Toen het tarwegras hoog genoeg groeide om geoogst te worden (vanaf 20cm vanaf de grond in het bakje), bleek dat het met vermicompost bemeste gras, bijna 25% meer in gewicht was gegroeid dan dat met de bokashi compost.

Oogst tarwegras bemest met wormenthee
In vergelijk met het tarwegras, dat alleen water kreeg, is het verschil zelfs 60 % meer in gewicht.


Toch best een opmerkelijk verschil !




Buurtmoestuin, onze eigen Urban Farm

 

Dit was maar een eerste proef en ik ga het nog vele malen opnieuw doen.
Ook met andere planten en gewassen. Maar ik weet nu wel, ik ga zeker door met het vermi-composteren van mijn organische afval en de compost gebruiken voor de planten.

Vooral nu ik de kans krijg, met enkele buurtgenoten, om een grote moestuin op te zetten en volop te kunnen gaan experimenteren en leren met planten en de compost.
Zodat wij ons afval kunnen gebruiken om heerlijk en eerlijk eten uit eigen tuin op tafel te kunnen zetten.

De moestuin is gedoopt 'Sweetgrass in de Polder' en ligt in Diemen-Zuid, Noord Holland.