vrijdag 7 maart 2014

Voedsel groeit in de steeg



Natuur in de steeg

 

De steeg achter ons huis is zoals vele andere stegen. De mensen gaan er door om bij hun huis te komen, maar niemand lijkt zich er echt om te bekommeren en zo kan de natuur vrij haar gang gaan.


De droge bladeren, gevallen in de herfst zijn door de wind netjes langs de rand verzameld. Daar worden ze vastgehouden door de planten, die wortel hebben kunnen schieten in de aarde, die is ontstaan onder het bladerdek.
De bladeren vormen een perfecte natuurlijke bedding voor wormen en andere levende organismen, die het afval van de natuur weer omzetten in levende aarde.


Een deel van de bladeren veeg ik samen en bewaar deze als bedding materiaal voor enkele vermicompost-systemen die ik wil opzetten in de komende maand.





Een stukje niemandsland

 

In het midden van de steeg, is een klein stukje open grond. Tot kort geleden was het deel van de tuin van de buren.
Maar de nieuwe bewoners hebben hun hek naar binnen verplaatst en afgesloten. Nu ligt het open en niemand kijkt er naar om.

Het stukje grond krijgt een redelijke hoeveelheid zonlicht, en zo kwam ik op het idee, het te adopteren en er een kleine moestuin van te maken.

De kwaliteit van de grond is vrij laag.
Daar zal ik wormen compost door mengen. Om een vruchtbare bodem te maken voor de groenten en fruit die ik er wil laten groeien.






De wormencompost oogst ik uit mijn wormenbak, een stapelbak systeem.

Om de compost te oogsten, zonder al te veel wormen mee te nemen, heb ik een simpele oplossing gevonden.

Het gaat niet erg snel, maar aangezien de wormen zelf het werk doen, is er niet veel meer voor nodig dan een beetje geduld.




Bokashi

Omdat de grond wel erg zanderig is, en ik ook nog een voorraad bokashi heb, die nog in de lucht moet composteren, besluit ik het gefermenteerde organische materiaal door de grond te mengen.

Het geheel dek ik af met wat van de bladeren die ik verzameld heb in de steeg.

Dan hebben de wormen, die met de compost  zijn meegekomen (er kunnen ook eitjes en cocons meegekomen zijn, die nog uitkomen) een beschutte plek en kunnen zich voeden met de bokashi.

Zo gaan de wormen door met hun goede werk en zullen zij de grond verbeteren.





Stadsboerderij in de steeg

Goede voedingsrijke grond en beplantingsplan voor voedselproductie

Nu dat ik de vermicompost en de gefermenteerde bokashi door de grond heb gemengd, kan ik gaan denken over wat ik zou willen laten groeien in mijn kleine stadsboerderijtje. Graag zou ik zo zien hoe ik een zo groot mogelijke variatie aan planten op dit kleine stukje kan laten groeien En tegelijkertijd veel voedsel poduceren.
De toevoeging van de compost zou moeten helpen, maar vooral de planning van de juiste combinatie van planten kan dat mogelijk maken.

Volgende week begin ik met de opleiding Permacultuur van 'Puur Permacultuur', gegeven door Martijn Ballemans. Ik denk dat ik dat nog even afwacht. Daar zal ik vast goede ideeen opdoen voor dit kleine stukje stadsboerderij.










Geen opmerkingen:

Een reactie posten